Huisman tekent LOI voor levering van 2,600mt Leg Encircling Kraan

15 januari 2021

Huisman heeft vandaag bekend gemaakt een Letter of Intent (LOI) te hebben getekend met Yantai CIMC Raffles Offshore voor de levering van een 2,600mt Leg Encircling Kraan (LEC) voor OIM Wind’s BT-220IU Wind Installation Unit. Daarnaast omvat de LOI de optie voor de levering van een LEC voor een tweede installatie unit.

Huisman tekent LOI voor levering van 2,600mt Leg Encircling Kraan

Het kraanconcept van de BT-220IU unit wordt zodanig geoptimaliseerd zodat deze ingezet kan worden voor de installatie van offshore windparken. Dankzij de 140 meter lange giek en 2,600mt hijscapaciteit, kan OIM Wind met deze LEC de nieuwe en toekomstige generatie windturbine generatoren en -fundaties op een veilige en efficiënte manier installeren. In de hoogste stand is de kraan in staat om maximaal 2,600mt te hijsen met een haakhoogte van ongeveer 165 meter boven het niveau van het hoofddek.

Huisman zal voor dit project dezelfde robuuste en bewezen technologie toepassen op aandrijfsystemen en zwenklagers als voor de LEC’s die het bedrijf de afgelopen jaren geleverd heeft voor de offshore wind markt, bijvoorbeeld voor installatieschepen Seajacks’ Scylla en Van Oord’s Aeolus. Huisman LEC’s worden gekenmerkt door hun lichtgewicht maar robuuste kraanontwerpen, de hoge mate van betrouwbaarheid, accurate positionering en energiebesparing.

De BT-220IU Wind Installation Unit is ontworpen door CIMC’s ingenieursbureau in Yantai, China en hun dochteronderneming Basstech AB uit Zweden, op basis van de technische input en marktkennis van OIM Wind. De kraan voor de eerste unit wordt gebouwd in de productiefaciliteit van Huisman China in Xiamen. Voor de installatie, gepland voor eind 2022, gebruikt Huisman zijn Skyhook kraan.

Oddgeir Indrestrand, oprichter van OIM Wind, President en CEO: “OIM werkt al langere tijd nauw samen met Huisman. We zijn zeer verheugd om de ‘state-of-the-art’ 2,600mt Huisman Leg Encircling Kraan te gaan installeren, en meer van hun producten aan boord van onze komende nieuwbouw.”

David Roodenburg, CEO van Huisman: “Huisman is verheugd verder te kunnen bouwen aan de relatie met CIMC en OIM met de levering van deze Leg Encircling Kraan en hiermee bij te dragen aan de ontwikkeling van duurzame offshore wind projecten. Wij hebben grote bewondering voor hun ondernemerschap en we zijn erg trots om deel uit te maken van hun ambities voor de toekomst.”

Kenmerken & voordelen van de Huisman Leg Encircling Kraan:

• Een volledig elektrisch aangedreven systeem, resulterend in grote positioneringsnauwkeurigheid, minder onderhoud en hoge mate van  betrouwbaarheid.
  • Het in-house ontwikkelde zwenklagersysteem zorgt voor betrouwbare en accurate positionering.
  • Dankzij de Lambda-vorm van de giek is deze stijver. Dit zorgt voor meer stabiliteit en dus minder beweging van het uiteinde van de giek zodat installatie van componenten op grote hoogte met meer precisie kan gebeuren.
  • De kraan heeft een minimale draaicirkel. Hierdoor kan de dekruimte optimaal benut worden.
Maximaliseer operationele tijd