Huisman krijgt opdracht van DEME voor grote upgrade Sea Installer

30 augustus 2021

Huisman, de wereldwijde aanbieder van step-changing technische oplossingen, heeft vandaag aangekondigd een contract te hebben verworven van DEME voor de levering van een 1.600mt Leg Encircling Kraan (LEC). Hiermee vergroot Huisman de hijscapaciteit van DEME’s jack-up schip Sea Installer met 700mt.

Huisman krijgt opdracht van DEME voor grote upgrade Sea Installer

Met de installatie van deze nieuwe kraan gaat DEME zijn DP2 jack-up schip Sea Installer upgraden, om de volgende generatie offshore windturbines te kunnen installeren voor het 800 MW Vineyard Wind 1-project, een van de eerste grootschalige offshore windparken in de VS.

De huidige 900mt kraan van de Sea Installer wordt door Huisman vervangen door de 1.600mt LEC, waardoor het hijsvermogen met 700mt wordt vergroot, terwijl de impact van het gewicht op het schip beperkt blijft. Huisman LEC's worden gekenmerkt door hun lage gewicht, maar toch robuuste kraanontwerpen, de hoge mate van betrouwbaarheid, accurate positionering en energiebesparing. De nieuwe LEC heeft een giek van 140 meter lang en kan een hoogte van bijna 160 meter boven het hoofddek bereiken, waardoor deze Huisman kraan ideaal is voor de bouw van toekomstige offshore windparken. De kraan wordt vanuit de Nederlandse Huisman vestiging in Schiedam aan DEME geleverd.

David Roodenburg, CEO van Huisman: “We zijn erg trots dat we dit contract van DEME hebben gekregen en zijn dankbaar voor hun vertrouwen in Huisman om de bestaande kraan te vervangen. Deze upgrade onderstreept onze gedeelde ambitie om onze kennis en expertise in te zetten om de volgende generatie windturbines zo efficiënt mogelijk te installeren. We kijken ernaar uit om de prestaties van de Sea Installer op het prestigieuze Vineyard-project in de VS te helpen maximaliseren.”

Eigenschappen en voordelen van de Huisman Leg Encircling Kraan

• Een volledig elektrisch aangedreven systeem, resulterend in grote posi-tioneringsnauwkeurigheid, minder onderhoud en hoge mate van be-trouwbaarheid.
  • Het in-house ontwikkelde zwenklagersysteem zorgt voor betrouwbare en accurate positionering.
  • Dankzij het unieke design van de giek is deze stijf en licht in gewicht. De stijve constructie zorgt voor meer stabiliteit en dus minder bewe-ging van het uiteinde van de giek.
  • De kraan heeft een minimale draaicirkel. Hierdoor kan de dekruimte op-timaal benut worden.
  • Een robuust, bewezen ontwerp van het LEC type 65500-1600.
Verbeter veiligheid en productintegriteit