Huisman levert 1.600mt Leg Encircling Kraan voor Fred. Olsen's Brave Tern

4 april 2022

Huisman heeft het contract aangekondigd. met Fred Olsen Windcarrier voor levering van nog een 1.600mt Leg Encircling Kraan (LEC) die geïnstalleerd wordt op het jack-up offshore windturbine-installatieschip Brave Tern. Deze order volgt op een eerdere order van een 1.600mt LEC in maart 2020, als onderdeel van het grote vloot upgrade-programma van Fred. Olsen Windcarrier.

Huisman levert 1.600mt Leg Encircling Kraan voor Fred. Olsen's Brave Tern

De 1.600mt LEC zal worden uitgerust met een unieke giek van 140 m en een hijshoogte van 165 m bovendeks. Met deze kraan upgrade zijn de schepen van Fred. Olsen Windcarrier in staat om grotere fundaties te installeren en turbines van de volgende generatie te hanteren.

Huisman heeft zijn LEC's ontworpen om te voldoen aan de eisen van de zich voortdurend ontwikkelende offshore duurzame energiesector. De kranen zijn licht van gewicht, hebben een hoge positioneringsnauwkeurigheid en zijn zeer energiezuinig, wat bijdraagt aan een kleinere emissie footprint tijdens de installatie van steeds grotere turbines.

De kraan is voorzien van een minimale draaicirkel, waardoor optimale dekruimte wordt geboden. Het thema efficiëntie wordt voortgezet in het ontwerp van de zwenklager. De constructie in meerdere segmenten zorgt voor gemakkelijke inspectie en onderhoud.

Alexandra Koefoed, CEO van Fred. Olsen Windcarrier: “De order van onze tweede kraan bij Huisman toont onze toewijding aan de offshore windindustrie en een nieuwe belangrijke mijlpaal in ons aangekondigde upgradeprogramma voor alle drie de bestaande schepen. We kijken ernaar uit om voort te bouwen op onze goede relatie met Huisman.”

David Roodenburg, CEO van Huisman: “We zijn erg trots op deze tweede order voor een Leg Encircling Kraan en zullen onze vaardigheden en expertise inzetten om bij te dragen aan het grote vloot upgrade-programma van Fred Olsen. Deze opdracht onderstreept onze wederzijdse inzet om de installatieschepen van Fred. Olsen toekomstbestendig te maken, geschikt voor het installeren van de volgende generatie windturbines. Ons team kijkt ernaar uit om de tweede kraan te bouwen en onze nauwe samenwerking voort te zetten om de 1.600mt LEC's af te stemmen op de eisen van de offshore windparken van morgen.”

Kenmerken & voordelen van de Huisman Leg Encircling Kraan:

• Een volledig elektrisch aangedreven systeem, resulterend in grote positioneringsnauwkeurigheid, efficiënt energiegebruik, minder onderhoud en hoge mate van betrouwbaarheid.
  • Het in-house ontwikkelde zwenklagersysteem zorgt voor uiterst betrouwbare en accurate positionering van de kraan.
  • Dankzij het unieke design van de giek is deze niet alleen licht maar ook stijver, waardoor bewegingen van het uiteinde van de giek worden beperkt.
  • De kraan heeft een minimale draaicirkel aan de achterzijde, waardoor optimaal gebruikgemaakt kan worden van de vrije dekruimte.