Huisman krijgt contract van Heerema voor Motion Compensated Pile Gripper

29 september 2022

Huisman heeft een contract gekregen van Heerema Marine Contractors voor het leveren van een state-of-the-art Motion Compensated Pile Gripper.

Huisman krijgt contract van Heerema voor Motion Compensated Pile Gripper

Dit wordt de derde Motion Compensated Pile Gripper die Huisman bouwt. Deze technologie speelt een belangrijke rol bij het mogelijk maken van de energietransitie, waardoor de bouw van de offshore windparken van morgen mogelijk wordt.

De Motion Compensated Pile Gripper stelt Heerema in staat monopiles te installeren tot 12,5 m diameter, met een lengte tot 115 m en een gewicht van 3.200 ton. De gripper is speciaal ontworpen voor Heerema's SSCV Thialf, waar hij aan de zijkant van het schip wordt geplaatst.

Het ontwerp en de bouw van de gripper zal een gezamenlijke inspanning zijn die wordt uitgevoerd op Huisman's locaties in Tsjechië en in Nederland.

David Roodenburg, CEO van Huisman: “Huisman is zeer vereerd met deze opdracht voor Heerema’s eerste Pile Gripper. Dit is een complex project, waarbij voor de uitvoering gebruik wordt gemaakt van de kennis en ervaring van beide partijen. We kijken ernaar uit om met Heerema samen te werken om deze innovatieve gripper te leveren.”

Ramon de Haas, CTO van Heerema Marine Contractors: “Heerema is verheugd om deze innovatieve reis met Huisman te beginnen om deze nieuwe generatie Motion Compensated Pile Gripper op de markt te introduceren. We kijken ernaar uit om onze capaciteiten op het gebied van offshore windinstallaties te vergroten.”