Huisman levert 3,000+mt Leg Encircling Kraan voor Havfram’s nieuwe windturbine installatieschip

15 december 2022

Huisman heeft de toekenning van een contract aangekondigd met Havfram, een aannemer voor onderzeese en offshore windenergie, voor de levering van een 3.000+mt Leg Encircling Kraan (LEC), voor installatie op hun eerste windturbine installatieschip. Met dit contract heeft Huisman de dertiende LEC-order binnengehaald sinds het begin van 2021.

De volledig elektrische LEC wordt uitgerust met een unieke giek van 155 meter en heeft een hefhoogte van ca. 180 meter bovendeks. Het ontwerp is aangepast naar de specifieke eisen voor de installatie van turbines en funderingen, die door het ervaren engineeringteam van Havfram zijn vastgesteld.

De Huisman LEC is licht van gewicht en betrouwbaar, heeft een hoge positioneringsnauwkeurigheid en is zeer energiezuinig, wat bijdraagt aan een lagere uitstoot tijdens de installatie van steeds grotere offshore windturbines.

De kraan heeft een geringe uitzwaai aan de achterzijde waardoor optimaal gebruik kan worden gemaakt van de vrije dekruimte. Zowel de betrouwbaarheid als het onderhoudsgemak wordt voortgezet in het ontwerp van de zwenklagers. Huisman's in-house ontworpen constructie in meerdere delen zorgt voor inspectie- en onderhoudsgemak.

Het ontwerpen van de kraan is onlangs gestart bij Huisman in Schiedam. De kraan zal worden geproduceerd in de productiefaciliteit van Huisman in Zhangzhou, China.

Even Larsen, CEO van Havfram Wind AS: “We zijn erg enthousiast over de selectie van deze gigantische Huisman-kraan voor ons schip. De kraan van een installatieschip voor windturbines is een van de meest kritieke elementen aan boord. Onze belangrijkste evaluatiecriteria waren hoge prestaties, toekomstbestendige oplossingen en het laagst mogelijke risico. Huisman heeft een bewezen staat van dienst in het leveren van state-of-the-art technologie, robuuste oplossingen en hoge betrouwbaarheid en is in de best mogelijke positie om aan onze verwachtingen te voldoen.”

David Roodenburg, CEO van Huisman: “We zijn vereerd dat we de order hebben gekregen voor een Leg Encircling Kraan voor Havfram's eerste windturbine installatieschip. We zullen onze ruime ervaring in het engineeren en bouwen van deze kranen meenemen in dit project. Het unieke ontwerp en de efficiënte werking van de LEC zullen bijdragen aan de groene technologie die Havfram toepast bij de ontwikkeling van haar nieuwe schip.”

Eigenschappen & voordelen van de Huisman Leg Encircling Kraan

• Een volledig elektrisch aangedreven systeem, resulterend in een hoge positioneringsnauwkeurigheid, minder onderhoud en een hoge mate van betrouwbaarheid.
  • Het in-house ontwikkelde zwenklagersysteem zorgt voor een betrouw-bare en nauwkeurige positionering.
  • Door het unieke ontwerp van de giek is deze stijver en lichter in ge-wicht. De stijve constructie leidt tot minder beweging van het uiteinde van de giek.
  • Een geringe uitzwaai, waardoor optimaal gebruik van de vrije dekruimte mogelijk is.

Maximaliseer operationele tijd