Huisman en Siemens Gamesa lanceren methode voor gecontroleerd installeren van bladen

20 april 2023

Huisman, een toonaangevend bedrijf in het ontwerpen en de produceren van zware contructie-installaties, en Siemens Gamesa, een toonaangevend bedrijf in windturbines, hebben hun technische en operationele expertise gebundeld in de ontwikkeling van een oplossing om windturbinecomponenten tijdens de installatie te stabiliseren, met name bladen, maar ook nacelles en torensegmenten.

Het beheersen van de bewegingen van de relatief lichte bladen van een turbine wanneer deze in een kraan hangen, is door de windbelasting een uitdaging gebleken tijdens de installatie. Om operationele downtime te verminderen en de integriteit van de delicate windturbinecomponenten te waarborgen, ontwikkelden Huisman en Siemens Gamesa het Travelling Load Stabilising Systeem, voor universele toepassing in heavy lifting kranen.

Het systeem bestaat uit een combinatie van twee paar tuggerlieren die samenwerken om de positie van de lading te handhaven. Eén paar is gemonteerd op onafhankelijke trolleys die over een geïntegreerde rail langs de stijve giek van de kraan kunnen rijden. De trolleys volgen automatisch het hoofdblok om een optimale tuggerlijnconfiguratie te behouden. Het tweede paar tuggerlieren wordt ingezet vanaf de top van de kraan en levert een kracht loodrecht op de richting van het eerste paar. Door de lading vanuit twee verschillende richtingen te benaderen, biedt het systeem aanzienlijk meer controle dan een conventioneel enkel paar tuggerlieren.

Een speciaal ontworpen besturingssysteem houdt de actuele positie van de lading vast, wat resulteert in een veel stijvere fixatie en dus een hogere positienauwkeurigheid in vergelijking met conventionele tagline systemen die gebaseerd zijn op het contant houden van de draadspanning. In het geval van een onverwachte overbelasting zal het systeem meegeven, maar zal terugkeren naar zijn positie-instelpunt wanneer de kracht weer onder de drempelwaarde zakt.

Het Travelling Load Stabilising Systeem functioneert als een integraal onderdeel van de kraan en kan daarom zowel vanuit de kraancabine als vanuit een optionele walk around box (WAB) worden bediend.

Jesper Moeller, Chief Engineer Execution van Siemens Gamesa: “Dit systeem is cruciaal voor de technische paraatheid van de installatie van de volgende generatie offshore windturbines, zelfs onder uitdagende windomstandigheden. De resulterende toename van de uptime van de installatie zal gepaard gaan met een positief effect op de operationele activiteiten in het algemeen, evenals een verhoogde veiligheid op locatie. Siemens Gamesa ziet het systeem als een potentieel nieuwe industriestandaard met voordelen voor de hele windenergie-industrie, die zorgt voor meer productieve scheepsdagen en tegelijkertijd kortere (de-)mobilisatietijden. Daarom zal Siemens Gamesa in de toekomst de beschikbaarheid van het nieuwe Travelling Load Stabilising Systeem op kranen voor installatieschepen als een sterk beslissingscriterium beschouwen bij het selecteren/huren van geschikte installatieschepen.”

David Roodenburg, CEO van Huisman: “De enige manier om de energietransitie te versnellen, is door innovatie die mogelijk wordt gemaakt door de krachten van industriële partners te bundelen. Dit hebben we gedaan door de operationele kennis en ervaring van Siemens Gamesa te combineren met de technische equipment kennis van Huisman. We zijn erg trots dat we met het Travelling Load Stabilising Systeem de installatiepartijen een efficiënte oplossing kunnen bieden om downtime door weersomstandigheden te verminderen; een uitdagende en vertragende factor bij de installatie van windturbines.”

Eigenschappen en voordelen van het Travelling Load Stabilising Systeem

• Effectieve controle van de lading omdat tuggertakels altijd op de optimale positie staan.
  • De giektrolleys hebben een veel hogere stijfheid in vergelijking met flexibele tagline systemen, wat de controle en werkbaarheid vergroot.
  • De lieren werken in positieregeling die veel stijver is in vergelijking met de constante spanningsmodus
  • De bediening van de tuggerlieren is volledig geïntegreerd met het besturingssysteem van de kraan.
  • Geschikt voor hijswerkzaamheden.
    • Het tijdrovende op en neer bewegen van de giek is niet nodig.
    • Geschikt voor manriding.
  • Op verzoek kan het systeem voor specifieke taken worden geautomatiseerd met alle andere kraanparameters als invoer.
  • De nieuwste kraanontwerpen van Huisman hebben voorzieningen die een retrofit van het Travelling Load Stabilising Systeem mogelijk maken.

Maximaliseer operationele tijd