Huisman ontvangt order voor het eerste Huisdrill 10.000 boorschip van Noble Drilling

22 september 2008

De boorinstallatie is gebaseerd op de boortoren en pijpopslag in carrousels zoals momenteel in aanbouw voor de Bully-boorplatformen die door Frontier Drilling / Shell zijn besteld. Het schip wordt gebouwd door de Koreaanse scheepswerf STX op een nieuwe werf in Dalian, China. Huisman is niet alleen verantwoordelijk voor het ontwerp en de bouw van de boorinstallatie maar ook voor het conceptontwerp van het gehele schip. Dankzij het feit dat Huisman het conceptontwerp heeft uitgevoerd, was het mogelijk de boorinstallatie vanaf het allereerste begin van het ontwerpproces optimaal te integreren in het schip, wat heeft geleid tot een boorschip dat veel compacter is dan boorschepen met een vergelijkbare capaciteit. Dit betekent tevens lagere bouwkosten en lagere exploitatiekosten.

Dit type boorinstallatie markeert een belangrijke verandering in de branche. Deze schepen zijn specifiek ontworpen als een flexibel alternatief voor het boren op zeer grote diepte tegen lage kosten. De keuze voor een compact type boortoren van Huisman in plaats van een conventionele boortoren maakt het gebruik van een aanzienlijk kleiner schip mogelijk ten opzichte van andere schepen voor boren op grote diepte met een vergelijkbare capaciteit. Bovendien biedt de toren een efficiënter gebruik, omdat de apparatuur op een andere wijze is opgesteld. In het geval van de nieuwe schepen is niet alleen de boortoren onconventioneel. Ook het scheepsontwerp wijkt af van het traditionele concept voor boorschepen. De machinekamer is bijvoorbeeld verder naar voren geplaatst onder de accomodatie voor de bemanning. Een dergelijke plaatsing is normaal voor de meeste andere scheepstypen voor offshore-constructies, maar niet voor boorschepen. Het gehele achterschip blijft vrij voor boorinstallatiematerialen of voor de opslag van pijpen.

Het ontwerp van schip en boorinstallatie is als één eenheid geoptimaliseerd. Het schip heeft een compact ontwerp. Het meet 198 bij 32,2 m en heeft een waterverplaatsing van 54.000 ton. Het boorvermogen is echter vergelijkbaar met dat van boorschepen van de nieuwe generatie voor boren op een maximale waterdiepte van 3048 m, met 2400 kips static hook load-capaciteit aan de voor- en achterzijde van de toren en een opslagcapaciteit voor 31.100 m pijp. Het schip behoort tot de DP3-klasse en is geschikt om wereldwijd onbeperkt te worden ingezet. Er is speciale aandacht besteed aan de invloed van de zeebewegingen op het schip en de boorinstallatie. De lage boorvloer is het gevolg van het ontbreken van een substructure onder de boortoren. De boorvloer is op een niveau van slechts 5 m boven het hoofddek van het schip, waardoor niet alleen de zijwaartse bewegingen van de boorvloer worden verminderd maar ook het zwaartepunt van de boorinstallatie aanmerkelijk lager komt te liggen. Dit is mogelijk doordat de BOP door een groot luik achter de boortoren kan worden neergelaten alvorens naar het midden van de boorput aan de voorzijde van de toren te worden geschoven. Het bovenste gedeelte van de toren kan worden verwijderd, zodat het schip niet alleen door het Panamakanaal en het Suezkanaal maar ook onder de Bosporusbrug door kan varen.

De boorinstallatie is volledig geïntegreerd in het schip. Het schip is in feite rond de boorinstallatie ontworpen. Alle risers zijn onderdeks, achter de boortoren, opgeslagen. Hetzelfde geldt voor de boorpijpen. De ruimen zijn met luiken afgedekt. Hierdoor ontstaat een groot, vrij dekoppervlak van 4200 m² dat voor niet-permanente apparatuur kan worden gebruikt. De capaciteit voor verschillende dekladingen is maar liefst 20.000 ton. Huisman levert de boortoren met in het schip een lier met actieve deiningcompensatie, alle pijprekken en pipe handling-materiaal, kranen voor de riser handling cranes en het tensioningsysteem voor de risers. Huisman levert ook de boorcabine en is verantwoordelijk voor de integratie van alle systemen, inclusief de integratie van installatiematerialen die door derden worden geleverd. Het systeem is zodanig ontworpen dat de veiligheid van de bemanning optimaal is en de uitvaltijd van de installatie tot een minimum wordt beperkt. Dit wordt bereikt door combinaties van eenvoudige, sterke ontwerpen en de toepassing van redundantie op verschillende niveaus. De installatie wordt gebouwd bij Huisman in Schiedam en wordt volledig geassembleerd en getest alvorens op het schip te worden geinstalleerd. Het installeren en de inbedrijfstelling aan boord vindt eveneens plaats op de werf van Huisman en staat gepland voor het tweede kwartaal van 2011.