Huisman upgrades kranen Biglift’s Happy Star naar 1100mt

26 september 2018

Huisman, de wereldwijde leverancier van ‘stepchanging’ technische oplossingen, heeft met succes de upgrade van 900mt naar 1100mt van twee heavy lift kranen aan boord van BigLift’s heavy lift schip ‘Happy Star’ afgerond. Deze upgrade geeft het schip mogelijkheden die onovertroffen zijn in de wereldvloot van heavy lift schepen. De recente upgrade is uitgevoerd bij de service- en assemblagefaciliteit van Huisman in Schiedam.

Huisman upgrades kranen Biglift’s Happy Star naar 1100mt

De upgrade van beide door Huisman gefabriceerde 900mt kranen is bereikt door de implementatie van een 20 parten schering (voorheen 16 parten) en modificaties van de top van de giek en het hoofdhijsblok. De 1100mt kranen behouden de mogelijkheid om om te scheren naar 800mt (14 parten) en 900mt (16 parten), om zo volledige flexibiliteit te behouden. Daarbij kan de beschikbare ‘fly-jib’ ook nog steeds worden gebruikt. Om de conversietijd aanzienlijk te verminderen wordt een nieuwe draad (rope) gebruikt die is uitgerust met een snelle ‘reeving socket’.

Martijn Reissenweber, Director Huisman Services, zegt: “Bij een upgrade van kranen wordt niet alleen de hijscapaciteit vergroot, ook worden er innovaties geïmplementeerd en capaciteiten verbeterd om zo onze klanten in hun huidige en toekomstige werkzaamheden te ondersteunen. Huisman en BigLift Shipping hebben een lange gezamenlijke historie in het ontwerp van heavy lift kranen. Onze samenwerking startte in 1984 met de levering van de eerste Heavy Lift Mast Kranen voor BigLift’s 'Happy Buccaneer'. BigLift is sindsdien een zeer gewaardeerde klant”.