Huisman krijgt opdracht voor vierde Leg Encircling Kraan voor installatieschepen van Cadeler

13 december 2022

Huisman heeft opnieuw een contract gekregen van COSCO Shipping (Qidong) Offshore Co., Ltd. voor het ontwerp en de bouw van een 3.000+mt Leg Encircling Kraan (LEC). Deze kraan wordt geïnstalleerd op het tweede nieuwbouw F-klasse jack-up schip van Cadeler A/S, een belangrijke leverancier binnen de offshore windindustrie voor installatiediensten, operaties en onderhoudswerkzaamheden.

De gunning van het contract volgt op een eerdere order van dit jaar voor een soortgelijke kraan voor het eerste F-klasse schip van Cadeler. De F-klasse schepen hebben een uniek hybride ontwerp, waardoor ze in korte tijd kunnen worden omgebouwd van een funderingsinstallatie-unit naar een windturbine installatieschip.

In 2021 ontving Huisman een order voor twee vergelijkbare LEC's van 2.600mt voor de X-class schepen van Cadeler, die momenteel in aanbouw zijn bij Huisman China. Zowel de X-klasse als de F-klasse schepen hebben een volledig elektrische 40mt Huisman Pedestal Mounted Kraan aan boord die als hulpkraan fungeert.

Met de LEC's zal Cadeler in staat zijn funderingen en windturbines te installeren voor de volgende generatie offshore windprojecten wereldwijd.

Mikkel Gleerup, CEO van Cadeler A/S: “De groei van Cadeler is afhankelijk van stabiele en betrouwbare leveranciers, die we niet alleen kunnen vertrouwen om de vereiste onderdelen te bouwen, maar ook om visionaire ontwerpen te bedenken die aan toekomstige eisen voldoen. Op basis van onze eerdere ervaringen uit de samenwerking met Huisman aan de kranen voor de twee nieuwe X-klasse schepen, hebben we er alle vertrouwen in dat zij ook deze keer in staat zullen zijn om de hoogwaardige kranen te leveren die we nodig hebben voor onze nieuwe F-klasse schepen, die in staat zullen zijn om de volgende generatie turbines en funderingen te hijsen.”

Huisman heeft de LEC's ontworpen om te voldoen aan de eisen van de offshore renewables sector, die voortdurend in ontwikkeling is. De kranen zijn lichtgewicht en toch robuust, hebben een hoge positioneringsnauwkeurigheid en zijn zeer energiezuinig, wat bijdraagt aan een kleinere uitstoot tijdens de installatie van steeds grotere turbines.

David Roodenburg, CEO van Huisman: “We zijn dankbaar voor het vertrouwen dat Cadeler in Huisman heeft met het toekennen van deze vierde Leg Encircling Kraan order. Het vertrouwen dat klanten hebbenin Cadeler komt tot uiting in de langdurige relatie die het heeft opgebouwd met zijn toeleveringsketen. We bewonderen de manier waarop Cadeler ons blijft motiveren en uitdagen om bij elk project grenzen te verleggen. Samen met COSCO en andere partners zijn we vastbesloten om dit project succesvol af te ronden en Cadeler in staat te stellen de installatie van offshore windcapaciteit over de hele wereld te versnellen.”

De kraan zal worden gebouwd in de productiefaciliteit van Huisman in Zhangzhou, China en wordt naar verwachting eind 2025 opgeleverd. De kraan zal in 2026 in gebruik worden genomen op COSCO's scheepswerf in Qidong, China, waar beide F-klasse schepen zullen worden gebouwd.

Eigenschappen & voordelen van de Huisman Leg Encircling Kraan

• Een volledig elektrisch aangedreven systeem, resulterend in een hoge positioneringsnauwkeurigheid, minder onderhoud en een hoge mate van betrouwbaarheid.
  • Het geoptimaliseerde energienet reduceert het energieverbruik van de kraan aanzienlijk.
  • Het in-house ontwikkelde zwenklagersysteem zorgt voor een betrouw-bare en nauwkeurige positionering.
  • Door het unieke ontwerp van de giek is deze stijver en lichter in ge-wicht.
  • Stijve constructie van de giek leidt tot minder beweging van het uitein-de van de giek.
  • De kraan heeft een geringe uitzwaai aan de achterzijde waardoor opti-maal gebruik kan worden gemaakt van de vrije dekruimte.

Verbeter veiligheid en productintegriteit