Huisman levert Leg Encircling Kraan voor F-klasse schip van Cadeler

9 juni 2022

COSCO Shipping (Qidong) Offshore Co., Ltd. heeft Huisman een contract gegund voor de levering van een Leg Encircling Kraan (LEC). De kraan zal worden geïnstalleerd op het nieuwbouw F-klasse jack-up schip van Cadeler, een belangrijke toeleverancier in de offshore windindustrie voor installatiediensten, operationele- en onderhoudswerkzaamheden.

Huisman levert  Leg Encircling Kraan voor F-klasse schip van Cadeler

Het toegekende contract volgt op het eerdere contract voor de levering van twee 2.600mt Leg Encircling Kranen voor Cadeler’s X-klasse schepen.

Met deze kraan zal Cadeler in staat zijn offshore fundaties en windturbines te installeren voor de volgende generatie offshore windprojecten overal ter wereld. Het F-klasse schip heeft een uniek ontwerp, waardoor het schip binnen afzienbare tijd kan worden omgebouwd van een fundatie-installatieschip naar een installatieschip voor windturbine generatoren.

Huisman heeft zijn LEC’s ontworpen om te voldoen aan de eisen van de zich voortdurend ontwikkelende offshore duurzame energiesector. De kranen zijn licht van gewicht, hebben een hoge positioneringsnauwkeurigheid en zijn zeer energiezuinig, wat bijdraagt aan een kleinere emissie footprint tijdens de installatie van steeds grotere turbines.

De werkzaamheden voor Huisman bestaan uit het ontwerp, de engineering en de bouw van de LEC in hun productiefaciliteit in Zhangzhou, China. De inbedrijfstelling van de LEC vindt plaats in 2025 op de werf van COSCO in Qidong, China, waar het F-klasse schip wordt gebouwd.

David Roodenburg, CEO van Huisman: “We zijn dankbaar en trots dat we met deze derde order, een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de vlootexpansie van Cadeler. Wij kijken er naar uit om de kranen de komende jaren te leveren en als toegewijde partner, Cadeler te ondersteunen de geïnstalleerde offshore windcapaciteit wereldwijd te vergroten.

Eigenschappen en voordelen van de Huisman Leg Encircling Kraan

• Een volledig elektrisch aangedreven systeem, resulterend in grote positioneringsnauwkeurigheid, minder onderhoud en hoge mate van betrouwbaarheid.
  • Het geoptimaliseerde energienet vermindert het energieverbruik van de kraan aanzienlijk.
  • Het in-house ontwikkelde zwenklagersysteem zorgt voor betrouwbare en accurate positionering.
  • Dankzij het unieke design van de giek is deze niet alleen licht, maar ook stijver. Dit zorgt voor meer stabiliteit en dus minder beweging van het uiteinde van de giek.
  • De kraan heeft een minimale draaicirkel. Hierdoor kan de dekruimte optimaal benut worden.