Huisman levert composiet casings voor Coda Terminal pilot put

24 oktober 2022

Huisman heeft een opdracht gekregen van Carbfix voor de levering en installatie van Huisman Composite Tubulars. Het pijpsysteem wordt geïnstalleerd in de proefput van de Coda Terminal, een grote CO2 transport- en opslaghub in IJsland.

Huisman levert composiet casings voor Coda Terminal pilot put

Huisman heeft een robuust composiet casing systeem ontwikkeld, specifiek voor de constructie van putten. Door over te schakelen van conventioneel staal naar composietmaterialen, pakt Huisman Composite Tubulars corrosieproblemen bij de kern aan. Het interne stroompad is extreem glad en ‘flush’ waardoor wrijvingsverliezen en scaling geminimaliseerd worden. Hierdoor wordt een duurzame en efficiënte oplossing voor de levensduur van de put geboden.

Na installatie wordt de 9 5/8” composiet casing gecementeerd. Vervolgens hervat het boorproces, waarbij een 8 ½” open sectie geboord wordt tot de finale diepte van de put. Dit betekent dat de bit en de boorpijp door de binnenkant van de composiet casing worden geleid, een unieke procedure die mogelijk wordt gemaakt door de sterke, volledig composieten pijpen.

Carbfix, gevestigd in Kópavogur, IJsland, heeft een proces ontwikkeld dat CO2 in omzet in steen. CO2 wordt opgelost in zeewater voordat het via een netwerk van injectieputten in een basaltische gesteenteformatie wordt gepompt. Eenmaal in de ondergrond reageert het geïnjecteerde CO2 met het gesteente en vormt zich stabiel carbonaatmineraal, hetgeen zorgt voor een veilige, langdurige opslag.

De proefput van de Coda Terminal komt in de buurt van Straumsvík. Op volledige schaal zal de terminal de capaciteit hebben om 3 miljoen ton CO2 per jaar te injecteren voor permanente opslag.

David Roodenburg, CEO van Huisman: “We zijn dankbaar voor deze order en verheugd om Carbfix te ondersteunen bij de ontwikkeling van deze nieuwe green tech industrie. Deze CO2 opslagtoepassing toont perfect aan wat de voordelen en mogelijkheden van Huisman Composite Tubulars zijn. We kijken uit naar een succesvolle pilot en verdere uitrol van de Coda Terminal.”

Dit jaar ontving Huisman een bijdrage van het Nationaal Groeifonds van de Nederlandse overheid voor de verdere uitbreiding van Huisman Composite Tubulars.

Eigenschappen & voordelen Huisman Composite Tubulars:

• Huisman Composite Tubulars corroderen niet en ondersteunen daardoor langdurigbehoud van putintegriteit.
  • Het gladde oppervlak beperkt pompverliezen en voorkomt neerslag, waardoor optimale productie efficiëntie gewaarborgd is.
  • Voorzien van zeer robuuste en slanke schroefkoppelingen. Het gepatenteerde ontwerp zorgt voor een maximale interne diameter.
  • Huisman Composite Tubulars worden opgemaakt en uitgebroken met conventionele rig-tools.
  • Het composiet buizensysteem is ontworpen en getest om de complete levensduur van putten mee te gaan.
  • 80% lichter dan staal
  • Transparant voor elektromagnetisch logging