Huisman ontwikkelt ‘Universal Quick Connector’ voor Jan de Nul voor veiligere installaties offshore

29 april 2020

Huisman en Jan De Nul Group hebben vandaag bekend gemaakt dat zij de krachten hebben gebundeld voor de ontwikkeling van heavy-lift installaties aan boord van Jan De Nul’s nieuwe offshore-installatieschepen Les Alizés en Voltaire. In 2019 werd de opdracht voor de engineering, bouw en levering van twee zeer innovatieve kranen voor deze schepen door Jan De Nul aan Huisman gegund.

Voor deze kranen, beiden de grootste in hun klasse, heeft Huisman - met assistentie van de kennis en expertise van het operationele en technische team van Jan De Nul Group - de Universal Quick Connector (UQC) ontwikkeld. Het resultaat is een baanbrekende innovatie die voor een enorme ‘step change’ zorgt in het veiliger uitvoeren van offshore-hijsactiviteiten.

De UQC is een slimme, modulaire en robuuste klem die in het hijsblok van de kraan is gemonteerd. Objecten kunnen via een directe verbinding, zonder tussenkomst van personeel opgetild worden, zonder gebruik te maken van ander hijstuigage.

Robby De Backer, Director Newbuilding bij Jan De Nul Group: “Onze afdeling heeft samen met Huisman, onze vertrouwde partner in baanbrekende technologie, de Universal Quick Connector ontwikkeld. Deze innovatie verhoogt de veiligheid tijdens offshore hijs- en installatieactiviteiten aanzienlijk. Met deze UQC bieden we onze offshore-installatieteams aan boord van beide schepen betere middelen om de hijswerkzaamheden op een veilige manier uit te voeren. Dit zal daarnaast zeker de offshore-installatie-industrie in het algemeen verbeteren en ondersteunen. ”

Henk Weterings, Chief Technology Officer (CTO) bij Huisman: “We zijn verheugd dat Jan De Nul Group onze ‘launching customer’ is voor onze Universal Quick Connector-tool. Door dit concept te verfijnen met de operationele en procedurele expertise van de technische teams van Jan De Nul, hebben we een geïntegreerde tool gecreëerd die de veiligheid en werkbaarheid aan boord zal vergroten. We gaan ervan uit dat deze tool de eerste van vele anderen zal zijn in de offshore hijsindustrie. ”

Hijsen zonder tuigage verbetert de veiligheid en werkbaarheid

De UQC bevestigt en koppelt lasten en gereedschappen rechtstreeks aan het hijsblok van de kraan zonder tuigage, zonder tussenkomst van personeel en volledig automatisch. Deze geautomatiseerde werkwijze zorgt voor een veilige omgeving, waar de veiligheid van personeel gewaarborgd is. De complexe taak van het - meestal handmatig ondersteunde - aanhaken en loshaken van lasten kan worden voorbereid buiten het kritische pad van de hijsoperatie.

De UQC verbetert ook de werkbaarheid in het algemeen. Doordat hijstuigage niet langer nodig is kan de kraan, uitgerust met een UQC, de beschikbare hijshoogten optimaliseren en ook onderwaterwerkzaamheden uitvoeren. Traditionele apparatuur ondervindt vaak moeilijkheden bij het aanhaken van een lasten.

Actieve lastrotatie verbetert de controle over de hijslast

De UQC is uitgerust met een actief rotatie mechanisme. Dit vergroot de operationele controle en het maakt rotatie van de lading mogelijk, om de positionering optimaal af te stemmen, zonder extra ‘taglines’. Dit maakt nauwkeurige positionering mogelijk, van zware componenten zoals nacelles en windturbine bladen die een nauwgezet boutpatroon hebben.

Veelzijdig ontwerp biedt een open interface

De UQC sluit met een specifieke pin aan op de hijslast. Elk object of tool dat is uitgerust met deze pin, kan middels de UQC worden gehesen. Dankzij het veelzijdige ontwerp kan de UQC ook bestaande lasten hijsen door middel van een tussenliggend ‘hijs-oog’ en pinverbinding. Als conventionele tuigage nodig is, kan een traditionele hijshaak met de pin in de UQC worden gemonteerd.

Verhoog workability